Peter (62) blijft vasthouden aan traditionele bankmethoden: ‘Ik vertrouw die technologie niet!’

De druk van buitenaf en de kracht van overtuiging

Toch voelt Peter steeds meer druk vanuit zijn omgeving. Zijn kinderen, die al jaren hun bankzaken online regelen, blijven hem aansporen om de overstap te maken.

“Ze blijven zeggen: ‘Pa, je moet met de tijd meegaan. Het is veiliger dan je denkt.’ Maar ik weet het nog steeds niet zeker. Voor hen is het vanzelfsprekend omdat ze met die technologie zijn opgegroeid. Voor mij voelt het gewoon vreemd,” zegt hij.

Peter herinnert zich de eerste keer dat zijn kinderen hem probeerden te overtuigen. “Ze gaven me een smartphone om een app te downloaden waarmee ik mijn saldo kon controleren. Het duurde een half uur voordat ik wist hoe ik moest inloggen. Al die wachtwoorden, codes en verificaties… Het voelde gewoon niet goed. Uiteindelijk gaf ik die telefoon terug aan mijn zoon en zei: ‘Dit is niets voor mij.’”

Zijn weerstand tegen online bankieren komt ook voort uit een sterk verlangen naar privacy en controle. “Met al dat online gedoe weet je nooit zeker wie er allemaal meekijkt. Je moet je gegevens overal invoeren en maar hopen dat niemand ermee vandoor gaat.”

Ondanks de maatregelen van banken om digitale veiligheid te waarborgen, biedt dit hem weinig troost. “Ze zeggen wel dat het veilig is, maar als iemand echt je gegevens wil, vinden ze wel een manier. Dat risico wil ik gewoon niet nemen.”

De onvermijdelijke verandering

Peter snapt dat de wereld verandert en dat zelfs eenvoudige bankzaken lastiger kunnen worden zonder online diensten. Hij ziet dat steeds meer bankkantoren sluiten en dat hij vaker lang moet wachten om zijn zaken te regelen.

“Ik stond laatst drie kwartier in de rij om een simpele overboeking te doen. De jongere mensen om me heen keken me vreemd aan. Voor hen is het allemaal zo snel en makkelijk via hun telefoon, maar voor mij is het een gedoe om alles zelf op papier te doen,” zegt hij.

Toch blijft hij bij zijn besluit. “Kijk, ik begrijp dat de wereld verandert en dat online bankieren handig is voor veel mensen. Maar voor mij voelt het gewoon niet veilig. Misschien ben ik ouderwets, maar ik hecht gewoon veel waarde aan persoonlijk contact en zekerheid. Als ik mijn geld wil zien, wil ik naar de bank kunnen gaan, iemand in de ogen kunnen kijken en weten dat alles goed geregeld is.”

Peter beseft dat hij misschien een van de laatste mensen is die er zo over denkt, maar dat maakt hem niet uit. “Het gaat om mijn geld, mijn toekomst. Ik heb mijn hele leven hard gewerkt en ik wil zeker weten dat alles goed zit. Als dat betekent dat ik wat vaker naar de bank moet lopen, dan zij het zo.”

Zijn kinderen blijven hem motiveren, maar Peter blijft stevig in zijn schoenen staan. “Ze bedoelen het goed, dat weet ik. Maar zolang ik het nog kan, hou ik het gewoon bij hoe ik het altijd heb gedaan. Ik heb geen zin om me druk te maken over hackers en online oplichters. Voor mij werkt het op deze manier prima.”