Peter (62) blijft vasthouden aan traditionele bankmethoden: ‘Ik vertrouw die technologie niet!’

Peter (62) kiest bewust voor ouderwets bankieren: “Ik vertrouw die technologie niet”

Peter, een man van 62 jaar die zijn hele leven lang in dezelfde wijk heeft gewoond, plant zijn financiële zaken al die tijd op dezelfde manier: met pen en papier, en door regelmatig een bezoekje aan zijn vertrouwde bank te brengen. Ondanks de snelle digitalisering om hem heen, blijft Peter trouw aan zijn traditionele bankgewoonten. Online bankieren is voor hem geen optie.

Aan zijn keukentafel zittend, omringd door zijn vertrouwde bankafschriften, zegt Peter vastbesloten: “Ik vertrouw die technologie niet.” Terwijl de meeste mensen tegenwoordig hun bankzaken met een paar klikken op hun telefoon regelen, lijkt dat voor Peter een stap te ver.

“Mensen zeggen altijd dat het makkelijk is en dat je alles zelf kunt controleren, maar ik ben er niet gerust op. Wat als er iets misgaat? Wat als iemand mijn geld steelt en ik kom er pas later achter?”

Peter’s afkeer van technologie gaat verder dan alleen de moeite om iets nieuws te leren. “Je hoort zo vaak verhalen over hackers die mensen hun spaargeld afhandig maken. Hoe kan ik echt zeker weten dat het veilig is?” vraagt hij zich bezorgd af.

Hij voelt geen noodzaak om met de massa mee te doen. “Ik weet hoe mijn bank werkt. Als ik een probleem heb, ga ik gewoon naar binnen en praat ik met iemand achter de balie. Ze kennen me daar, en ik heb altijd het gevoel dat ik op hen kan rekenen. Dat vertrouwen krijg ik niet van een scherm.”

Verhalen van vrienden en familie voeden zijn argwaan alleen maar meer. Peter deelt een verhaal over een goede vriend die bijna 5000 euro verloor door een phishing-aanval. “Hij ontving een e-mail die leek op eentje van zijn bank, en voor hij het doorhad, was zijn geld verdwenen. Gelukkig kon de bank het terughalen, maar dat heeft me alleen maar nog meer overtuigd dat online bankieren niets voor mij is.”

Lees verder op de volgende pagina