Hoe stop je diefstal bij zelfscankassa’s? Beloningen voor eerlijkheid!

Hos, met al zijn verstand van zaken, meent dat met een beetje organisatietalent zo’n zelfscanplein best te beheren valt. Je hoeft niet bij elke zelfscan iemand neer te zetten, maar een oogje in het zeil houden is wel een pré. Hij tipt ook om slimme trucjes te gebruiken zoals steekproeven en ervoor zorgen dat het betaalproces niet uit het zicht verdwijnt.

Bovendien kan technologie helpen door in de gaten te houden wat mensen scannen en of dit overeenkomt met wat ze uiteindelijk betalen. Deze slimme systemen zijn in Nederland nog niet overal te vinden, maar hebben zeker het potentieel om winkeldiefstal terug te dringen.

Naast alle technische foefjes is volgens Hos ook een nieuw soort supermarktmedewerker onmisbaar in dit verhaal. Iemand die gastvrij en vriendelijk is, maar ook streng kan optreden als het om de regels gaat. Hij denkt dat medewerkers nu anders moeten zijn dan vijf jaar terug, met een focus op sociale skills en het lef om mensen aan te spreken.

Rupert Parker Brady, ook een kenner van de retail, gelooft meer in het belonen van goed gedrag dan in het afstraffen van het slechte. Hij stelt dat het belangrijk is om aan te moedigen en mensen bij binnenkomst al duidelijk te maken dat ze iets leuks kunnen verwachten als ze zich gedragen.

Hij oppert om klanten misschien te belonen met wat extra’s, zoals spaarzegels of een koffie. Zo gaan ze misschien hopen op controle. Hij vindt wel dat de huidige manier van controleren aan de zelfscan niet bepaald leuk is voor de klant en ziet vooral bij jonge medewerkers ruimte voor verbetering qua training.

Parker Brady wil zelfscankassa’s niet weghebben, maar hij ziet ook dat het systeem de klant in de verleiding kan brengen om niet helemaal eerlijk te zijn. Positiveer je echter de boel, dan denkt hij dat klanten vanzelf hun gedrag bijsturen. Maar natuurlijk zijn er altijd types die kattenkwaad willen uithalen, maakt niet uit wat je ook probeert.

Met deze ideeën hopen de knappe koppen een balans te vinden tussen techniek, personeelsbeleid en klantvriendelijkheid. Supermarkten moeten op een klantgerichte manier winkeldiefstal aanpakken, terwijl de invloed van de technologie steeds meer voelbaar wordt bij het beschermen van spullen.

Bron: eenvandaag