Elke zomer weer gaat het mis: baasjes laten hun hond in een snikhete auto staan. Ondanks alle waarschuwingen beseffen veel mensen nog steeds niet hoe riskant dat is.
In Strongsville, Ohio, ging het onlangs bijna mis. Een passant zag een hond in een afgesloten auto terwijl de zon fel scheen. Omdat het dier zichtbaar leed onder de hitte, werd meteen de politie gebeld.
Hond uit bloedhete auto gered
Toen agenten aankwamen, zat de hond nog altijd alleen in het voertuig. Binnen was het inmiddels gevaarlijk warm geworden.
Om geen enkel risico te nemen sloeg een agent een ruit in en haalde het dier er direct uit. De hond werd daarna gekoeld en gecontroleerd. Gelukkig kwam de hulp net op tijd.
Eigenaresse bagatelliseert het gevaar
Even later kwam de eigenaresse terug bij de auto. Volgens Amerikaanse media zei ze dat ze “maar heel even” weg was geweest en dat haar hond volgens haar geen gevaar had gelopen.
De agent was het daar duidelijk niet mee eens.
Korte maar pijnlijke les
Om te laten voelen hoe heet het binnen was, vroeg de agent de vrouw zelf even in de auto plaats te nemen. De ramen gingen dicht en de motor bleef uit.
Na een paar minuten stapte ze weer naar buiten.
Volgens de agent was het haar duidelijk te veel. Ze gaf toe dat de hitte veel erger was dan ze had verwacht.
Uiteindelijk kwam ze weg met een waarschuwing.
Mensen onderschatten het gevaar
Dierenorganisaties waarschuwen al jaren: een auto verandert razendsnel in een oven.
Zelfs als het buiten rond de 22 graden is, kan de temperatuur in een afgesloten wagen in korte tijd levensgevaarlijk oplopen. Voor honden is dat extra riskant, omdat zij hun warmte veel minder goed kwijt kunnen dan mensen.
Daardoor kan een dier al binnen enkele minuten oververhit raken, met mogelijk dodelijke gevolgen.
Elk jaar weer talloze meldingen
Politie en dierenhulporganisaties krijgen elk jaar meldingen van honden die in warme auto’s worden achtergelaten.
In veel gevallen loopt het goed af, maar helaas zijn er ook situaties waarin hulp te laat komt.
De boodschap van hulpdiensten is daarom glashelder: laat je hond nooit achter in een afgesloten auto, ook niet voor een paar minuten.
Meer nieuws vind je op kijknieuws.nl.



