“De linkerstrook is om even in te halen, niet om er de hele dag te blijven plakken!” zegt Herman (38), duidelijk geërgerd achter het stuur. Voor hem staat het bovenaan de lijst met irritaties: bestuurders die maar links of in het midden blijven hangen terwijl de rechterrijstrook vrij is.
“Ze houden het verkeer op”
Herman maakt voor zijn werk dagelijks veel kilometers en ziet het overal gebeuren. “Je rijdt op de snelweg, rechts is leeg, maar er tuft iemand op de midden- of linkerstrook met 95. Wil je dan netjes inhalen, moet je helemaal naar links en daarna weer terug. Niet alleen irritant, ook gewoon onveilig.”
Volgens hem gaat het vaak om dezelfde soort rijders. “Ik zeg het maar eerlijk: sommige mensen denken dat ze veiliger zijn door in het midden te blijven. Maar dat klopt niet. Daardoor ontstaan juist opstoppingen en onnodig riskante situaties.”
“Hier mag de politie strenger op handhaven”
Herman vindt dat er te weinig controle is. “Op snelheid wordt wel geflitst, maar naar linksplakkers kijkt bijna niemand. Terwijl die net zo goed voor gevaar zorgen. Laat de politie daar ook gewoon boetes voor uitschrijven. Of beter nog: zet ze op een EMG-cursus.”
De EMG-cursus (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) is normaal bedoeld voor bestuurders die roekeloos of gevaarlijk rijden. Maar volgens Herman zou die ook moeten gelden voor mensen die structureel de regels negeren door links te blijven hangen. “Als je niet snapt dat rechts de standaard is, dan kun je wel wat bijscholing gebruiken. Punt.”
“Links rijden is geen recht, het is iets wat je even doet”
Voor Herman draait het om respect voor de verkeersregels. “Links is er om iemand voorbij te gaan en daarna ga je weer terug. Zo is het systeem bedacht, zo blijft het veilig en efficiënt. Maar tegenwoordig lijkt de midden- of linkerstrook de ‘comfortzone’ te zijn geworden.”
Hij ziet dat het vooral tijdens de spits uit de hand loopt. “Iedereen schuift dan naar het midden en blijft daar zitten, bang om te moeten wisselen. Maar juist daardoor stokt het hele verkeer. Het lijkt wel alsof we vergeten zijn hoe een snelweg bedoeld is.”
Een frustratie die veel mensen herkennen
Herman is zeker niet de enige met deze frustratie. Uit enquêtes van automobilistenorganisaties blijkt al jaren dat “onnodig links rijden” steevast in de top drie van grootste verkeersergernissen staat. Toch wordt er zelden gericht op gehandhaafd, omdat het lastig te bewijzen is en vaak onder “onwenselijk gedrag” valt in plaats van een directe overtreding.
Volgens Herman mag dat geen excuus zijn. “Als je iemand kunt bekeuren omdat hij twee kilometer te hard rijdt, kun je ook iemand aanspreken die kilometerslang zonder reden links blijft kleven. Dat is gewoon asociaal rijgedrag.”
Geen onwil, maar onwetendheid?
Sommige verkeersdeskundigen stellen dat veel mensen het gewoon niet weten: ze denken dat het veiliger is om in het midden te blijven rijden, of vinden wisselen spannend. Herman heeft daar weinig begrip voor. “Dan leer je het opnieuw. Iedereen heeft rijles gehad. Als je niet meer weet hoe het moet, hoor je niet op de snelweg thuis.”
“Geef die bestuurders bijles”
Hij wil daarom dat er strenger wordt opgetreden. “Verkeersregels gelden voor iedereen. Als je ze niet volgt, moet je leren hoe het wél moet. Een korte EMG-cursus is ideaal. Niet als straf, maar als opfrisser. Laat ze een paar uur horen hoe hun gedrag de doorstroming schaadt.”
Wat vind jij?
Moeten linksblijvers harder worden aangepakt, of overdrijft Herman zijn frustratie? Sommigen vinden zijn voorstel te streng, anderen herkennen het probleem elke dag opnieuw.
Hoe dan ook, Herman blijft bij zijn punt. Terwijl hij zijn richtingaanwijzer gebruikt en weer netjes naar rechts gaat, zegt hij hoofdschuddend:
“Links gebruik je om in te halen, niet om te gaan zitten toeren. Dat zou iedereen inmiddels wel moeten weten.”