Moet er een minimumleeftijd komen voor fatbikes – laat je mening horen

Steeds meer jongeren raken betrokken bij ongelukken met fatbikes. In 2022 kwamen zeven bestuurders op de spoedeisende hulp terecht, in 2023 liep dat op tot 59. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er al 33 incidenten. Zet deze lijn door, dan zouden er in 2024 wel rond de 100 ongelukken kunnen gebeuren. Een recent ongeluk in Breda, waarbij twee jonge meisjes zwaargewond raakten na een botsing tussen hun fatbike en een auto, maakte veel los.

Die groeiende ongevallenstroom zorgt voor druk om een minimumleeftijd in te voeren. VeiligheidNL pleit ervoor om kinderen onder de 16 jaar te weren van fatbikes. Hun reden: jongere kids kunnen de risico’s minder goed inschatten, wat gevaarlijk is voor henzelf én anderen op de weg.

Tegelijk is het lastig om zo’n leeftijdsgrens specifiek voor fatbikes wettelijk te regelen. Onderzoeksbureau Sweco, dat hierover in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat advies gaf, concludeert dat een aparte grens lastig te handhaven is. Ja, fatbikes hebben brede banden, maar dat onderscheidt ze niet duidelijk genoeg van andere e-bikes om er aparte regels voor te maken.

Volgens Sweco zou een regel op basis van banddikte makkelijk te omzeilen zijn door net iets smallere banden te monteren. Eind vorig jaar vroegen 45 burgemeesters het ministerie om een minimumleeftijd voor alle e-bikes. Dat kan juridisch gezien, maar levert in de praktijk flinke problemen op.

Sweco benadrukt dat zo’n maatregel een grote groep scholieren zou raken, zeker buiten de stad. Ongeveer 32.000 leerlingen zijn dagelijks afhankelijk van e-bikes voor hun reis naar school. Een verbod zou hun bewegingsvrijheid stevig beperken. De kern blijft lastig: de veiligheid van jongeren op fatbikes en e-bikes staat onder druk, terwijl een waterdichte en werkbare oplossing niet zomaar voorhanden is. Er zijn slimme, vernieuwende maatregelen nodig die de veiligheid verhogen zonder jongeren onnodig te benadelen.

Wat wél kan: strenger toezien op bestaande verkeersregels, investeren in betere infrastructuur en gerichte voorlichting over risico’s en gedrag op fatbikes. Zulke stappen helpen om bewustzijn te vergroten en onveilige situaties te verminderen.

Kortom, de populariteit van fatbikes onder jongeren heeft ook schaduwkanten. De oplopende cijfers vragen om snelle en doordachte actie. Door samen te werken en creatief te denken, kunnen beleidsmakers en veiligheidsexperts maatregelen bedenken die én haalbaar zijn én de juiste balans vinden tussen veiligheid en mobiliteit voor jongeren.