De Richtlijnen
1. Timing is Cruciaal
Wanneer je op een zondag van de honger sterft om half zeven ’s avonds, kun je er bijna zeker van zijn dat er een hoop andere mensen in de omgeving hetzelfde voelen. Wees dus slim en bestel op voorhand. Als het reeds half vijf is en je voorvoelt dat je vandaag geen zin zal hebben om je favoriete paella te maken, aarzel dan niet en plaats je bestelling nu al voor de geplande levering om zeven uur. Ondertussen kun je jezelf bezighouden met iets leuks om de wachttijd niet aan te doen voelen als een eeuwigheid.
2. Kwaliteit Primeert
Volgens een studie van marktonderzoeksbureau Multiscope, in opdracht van Deliveroo, houdt zeventig procent van Nederlanders van het organiseren van etentjes, maar is tegelijkertijd de helft niet helemaal zeker van hun kookvaardigheden. Voel je dus vrij om een heerlijke curry of een specialiteitenmaaltijd van een lokale chef-kok te bestellen. Het is niet nodig om jezelf onder druk te zetten met het voorbereiden van complexe gerechten zoals tijdens de kerstperiode. Je hoeft niet eens te koken als je daar geen zin in hebt. Het belangrijkste is dat je geniet van de ervaring, je hebt niemand iets te bewijzen.

3. Verdeling van de Kosten
Over het bestellen voor een grote groep gesproken: het is zeer Hollands om na de maaltijd een Tikkie in de groepschat te sturen. Één op de zes mensen vindt het gewoon om de rekening te delen. Dit is acceptabel als het een gebruikelijke zondagsregeling is, maar als er iets bijzonders te vieren is, waarom niet je vrienden of familie verrassen door te trakteren? Als jij degene bent die uitnodigt, ben jij ook degene die betaalt. Het maakt deel uit van de genereuze geest van de gastheer, zelfs als je zelf niets voorbereid hebt.
4. Respecteer de Smaakverschillen
Als je kinderen steevast iets anders eten dan de rest of als je moeilijke eters in het gezelschap hebt, kies dan voor een aanbieder met een uitgebreid aanbod. Zo kunnen sommige mensen sushi bestellen, terwijl anderen kiezen voor nigiri, maki, of jijzelf voor een salade. Als er voor iedereen wat wils is, zal de maaltijd zeker geslaagd zijn.
5. Fooi voor de Bezorgdienst
Zelfs al betaal je voor je maaltijd op het moment van je bestelling, het is toch een mooi gebaar om de bezorger een extraatje van een of twee euro te geven als je tevreden bent met de bezorgservice. Wanneer het eten exact op tijd en heerlijk warm wordt geleverd, is dat kleine extra’tje welverdiend. Bij sommige services kun je de fooi al op voorhand meebetalen bij je bestelling, maar een directe erkenning van de bezorger kan ook gewaardeerd worden. Bezorgers verdienen meestal niet veel, dus ze zullen een extra attentie zeker op prijs stellen.