Weet jij welk product schuilgaat achter deze iconische jaren 90-reclame?

In de jaren negentig lanceerde Fruit Joy een opvallende, grappige tv-spot die bij veel Nederlanders aansloeg. Het ging niet om de bekende snoepjes, maar juist om een Fruit Joy-ijsje met meerdere felgekleurde lagen. De commercial werd razendsnel een klassieker en staat nog steeds te boek als een van de meest onvergetelijke reclames uit die periode.

De spot

Je volgt een gezin in de auto. Op de achterbank zit een kind te smullen van een Fruit Joy-ijsje en roept blij: “Kijk, hij is groen!” De vader pakt dat wel héél letterlijk op, rijdt door bij rood en veroorzaakt een botsing. Na de klap kijkt het kind naar het ijsje en zegt droogjes: “Nu is-ie weer rood.”

De lol zit ’m in de verwisseling van de ijs-kleuren met die van het stoplicht. Kort, droog en precies raak — zo’n moment dat je meteen onthoudt.

Waarom bleef dit hangen?

Die iconische status komt door de eenvoud en de droge humor. In minder dan een halve minuut wordt een complete scène neergezet die zowel kinderen als volwassenen pakt. Het ijsje speelt de hoofdrol, maar de verrassende twist tilt het ver boven een simpele productpromotie uit.

Een stukje nostalgie

De Fruit Joy-ijsjes liggen al jaren niet meer in de schappen, maar voor iedereen die in de jaren ’90 opgroeide blijft deze spot pure nostalgie. Die mix van herkenbare gezinsdynamiek, de onverwachte punchline en de knallende kleuren gaf de commercial een cultstatus.

Jaren ’90-erfgoed

De Fruit Joy-autoreclame past naadloos in het rijtje legendarische Nederlandse spots uit de jaren negentig. Net als campagnes van Rolo (“Had je nou maar een Rolo gegeven”) en Melkunie (“Nog zo’n lekkere dag”) laat deze commercial zien hoe humor en herkenbaarheid een boodschap jarenlang laten voortleven.