Temu en AliExpress worden duurder: zóveel extra kosten betaal je per pakket binnenkort

Kleine pakketjes van buiten de EU gaan een stuk duurder worden

Bestel je vaak kleine spullen bij webshops buiten de Europese Unie? Houd er dan rekening mee dat je binnenkort meer kwijt bent. De ministers van Financiën van de EU willen de enorme stroom pakketjes – vooral uit China – afremmen en zetten daarom sneller dan gepland invoerrechten op kleine zendingen in. Het idee daarachter: eerlijkere concurrentie en een controlesysteem dat beter werkt.

Dit verandert er aan de regels

Tot nu toe hoefden producten van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro geen invoerrechten te betalen. Die uitzondering verdwijnt. Door de nieuwe tarieven kunnen artikelen van buiten de Unie tot zo’n 17 procent in prijs stijgen. Dus ook die goedkope snufjes die je nu makkelijk en voordelig laat bezorgen, worden waarschijnlijk duurder.

Waarom deze ingreep nodig wordt gevonden

Volgens de EU-ministers is de huidige situatie oneerlijk. Europese verkopers moeten aan strenge regels voldoen en betalen verschillende heffingen, terwijl buitenlandse webshops dankzij de vrijstelling vaak goedkoper uit zijn. Dat verstoort de concurrentie. Bovendien zorgt de gigantische hoeveelheid kleine zendingen voor extra milieudruk, van productie tot transport en verpakkingsafval.

China is de grootste aanleveraar

De cijfers zijn duidelijk: in 2024 kwam 91 procent van alle zendingen van buiten de EU met een waarde onder 150 euro uit China, aldus de EU. Demissionair minister van Financiën Eelco Heinen schetst het zo: in Nederland komen dagelijks enorme aantallen pakketjes binnen en je kunt simpelweg niet elk doosje controleren. Daar zit volgens hem ook regelmatig spul tussen dat je eigenlijk niet op de Europese markt wilt.

Veiligheid en naleving van regels

De maatregel moet ook voorkomen dat onveilige of niet-conforme producten binnenkomen. Nederlandse toezichthouders waarschuwden eerder al dat het door het enorme volume onmogelijk is alles te checken. Gevolg: consumenten kunnen te maken krijgen met gevaarlijke items, producten met schadelijke stoffen of spullen die niet voldoen aan duurzaamheidseisen. Strengere heffingen en betere data aan de grens moeten helpen om dit soort producten sneller tegen te houden.

Extra slagkracht voor de douane

De opbrengst van de nieuwe regels gaat naar het versterken van de douane. Met meer personeel, betere middelen en modernere systemen moet gerichter en vaker gecontroleerd kunnen worden. Dat is nodig, want naar schatting wordt meer dan 65 procent van de kleine pakketjes die de EU binnenkomen bewust te laag opgegeven om minder of geen belasting te betalen. Strenger heffen en strakker controleren moet dit soort trucs ontmoedigen.

Vervroegde start

Eigenlijk zou het pakket aan maatregelen pas in 2028 ingaan, maar dat wordt naar voren gehaald naar 2026. De EU wil tempo maken omdat de problemen snel toenemen en het huidige systeem het niet goed meer aan kan.

Wat jij hiervan merkt

Bestel je bij webshops buiten de EU, dan is de kans groot dat je aan de digitale kassa meer betaalt dan je gewend bent. De totaalprijs kan door invoerrechten tot zo’n 17 procent hoger uitvallen. Ook kunnen zendingen vaker worden gecontroleerd bij de grens. Voor Europese aanbieders ontstaat zo een eerlijker speelveld, omdat de prijsvoordelen van buiten de EU kleiner worden. Voor jou als consument moet dit leiden tot meer zekerheid over de kwaliteit en veiligheid van je bestelling.

In een notendop

De EU draait de schroef aan voor kleine zendingen van buiten de Unie: de vrijstelling tot 150 euro verdwijnt, prijzen kunnen tot 17 procent oplopen en de douane krijgt extra middelen om strenger te controleren. Dat gebeurt eerder dan gepland, namelijk al in 2026. Doel: een eerlijkere markt, minder rommel in de pakketstroom en meer grip aan de grens.