Overstappen op elektrisch rijden? Vanaf 2026 hogere wegenbelasting voor elektrische auto’s dan benzineauto’s

Elektrisch rijden werd jarenlang gestimuleerd met belastingvoordelen, zoals volledige vrijstelling van wegenbelasting. Maar in 2026 komt daar definitief een einde aan. Dan verdwijnen bijna alle fiscale voordelen voor elektrische voertuigen, en zullen veel bestuurders van elektrische auto’s merken dat hun wegenbelasting hoger is dan die voor vergelijkbare benzineauto’s. In dit artikel leggen we uit waarom elektrisch rijden in 2026 niet meer automatisch betekent dat het goedkoper is.

Het kantelpunt: 2026

Tot het einde van 2024 hoef je als eigenaar van een volledig elektrische auto geen wegenbelasting te betalen. In 2025 verandert dat een beetje: je krijgt dan nog 75% korting. Maar in 2026 verandert alles. Dan krijg je slechts 25% korting, wat betekent dat je 75% van de volledige belasting moet betalen. Dat is veel, vooral voor zware elektrische auto’s.

Waarom EV’s in 2026 vaak duurder zijn

Elektrische auto’s zijn meestal zwaarder dan benzineauto’s. Dit komt voornamelijk door de accu’s. Wegenbelasting wordt grotendeels gebaseerd op het gewicht van de auto. Daardoor betalen elektrische auto’s — zelfs al stoten ze niets uit — een hoger bedrag dan benzinemodellen van hetzelfde formaat. Neem bijvoorbeeld een kleine elektrische hatchback zoals de VW ID.3: die is zwaarder dan een benzinevariant zoals de Golf en dus duurder qua belasting. Zelfs met de 25% korting blijft de belasting voor zo’n EV in 2026 hoger dan voor een lichte benzineauto.

De EV als prijziger alternatief

Vooral zwaardere elektrische SUV’s worden behoorlijk duur in 2026. Voertuigen zoals de Volvo EX90, die bijna 2.700 kilo wegen, kunnen zelfs met de overgebleven korting oplopen tot ongeveer 1.700 euro per jaar aan wegenbelasting. Een doorsnee benzineauto blijft dan onder de 1.000 euro. Zelfs kleinere elektrische modellen zoals de Renault Zoe gaan in 2026 meer kosten dan veel zuinige benzinevoertuigen, simpelweg omdat ze zwaarder zijn.

Wat verandert er na 2026?

De 25% korting blijft bestaan tot en met 2029. Dit betekent dat bestuurders van elektrische voertuigen van 2026 tot 2030 hetzelfde relatief hoge bedrag zullen betalen. Vanaf 2030 verdwijnt deze korting volledig en gaan elektrische auto’s de volledige belasting betalen — net zoals alle andere auto’s. Hierdoor zullen de meeste EV’s zelfs in de hoogste belastingklasse vallen, puur door hun gewicht.

Conclusie

De tijd dat elektrisch rijden automatisch financieel voordelig was, is voorgoed voorbij. Vanaf 2026 betaalt de gemiddelde bestuurder van een elektrische auto bijna net zoveel of zelfs meer wegenbelasting dan iemand met een benzineauto. Dat komt vreemd over. Hoewel de overheid juist wil aanmoedigen om over te stappen op voertuigen zonder uitstoot, worden bestuurders via de belasting onopgemerkt gestraft zodra ze dat daadwerkelijk doen.

Als je nu nog denkt dat elektrisch rijden altijd goedkoper is, kun je vanaf 2026 voor een flinke schrik komen te staan.