Fijnstofproductie van EV’s
Alle voertuigen, inclusief EV’s, genereren fijnstof door slijtage van onderdelen zoals banden en remmen. Vanwege het zware accupakket hebben EV’s meer invloed op bandenslijtage dan lichtere voertuigen met een verbrandingsmotor. Toch wordt deze extra fijnstofuitstoot grotendeels gecompenseerd door het gebruik van regeneratief remmen. Dit systeem zorgt ervoor dat EV’s minder vaak de fysieke remmen nodig hebben, waardoor ze volgens Milieu Centraal 17 procent minder fijnstof uitstoten dan op fossiele brandstoffen rijdende auto’s.
Link tussen EV’s en luchtkwaliteit
Leasing Options wilde erachter komen of de toename van elektrische auto’s ook daadwerkelijke verbeteringen in de luchtkwaliteit opleverde. Ze onderzochten data van 26 Europese landen en bekeken de groei van het aantal EV’s per 100.000 inwoners tussen 2021 en 2022, evenals de verandering in luchtkwaliteit in dezelfde periode. Elke verandering kreeg een score om de sterkte van de relatie tussen EV-gebruik en luchtkwaliteit in kaart te brengen.
Hieronder staan de uitkomsten van hun studie:
Land | Toename EV’s per 100.000 inwoners 2021 – 2022 | Percentage verbetering luchtkwaliteit 2021 – 2022 | Score (van totaal 51) |
---|---|---|---|
IJsland | 1611 | 44.3% | 51 |
Luxemburg | 937 | 17.8% | 47 |
Malta | 1543 | 13.3% | 45 |
Noorwegen | 2570 | 6.7% | 42 |
Zwitserland | 460 | 7.4% | 38 |
Zweden | 912 | 6.1% | 35 |
Oostenrijk | 280 | 7.0% | 34 |
Estland | 75 | 16.9% | 32 |
Hongarije | 51 | 18.7% | 31 |
Ierland | 318 | 6.3% | 30 |
Hoewel er een relatie is tussen de toename van EV’s en verbetering van luchtkwaliteit, benadrukken de onderzoekers dat correlatie niet dezelfde is als causaliteit. Het betekent dat de verbeterde luchtkwaliteit ook veroorzaakt kan zijn door andere milieumaatregelen die gelijktijdig worden genomen in landen die groene technologieën adopteren. Dit onderzoek biedt echter wel een interessante blik op hoe de groei van elektrische mobiliteit bij zou kunnen dragen aan een schoner milieu.
Bron: autovisie