Invloed van Elektrische Voertuigen en Energietransitie
Als deze trend doorzet, zullen er tegen 2030 jaarlijks 40 miljoen elektrische voertuigen verkocht worden, wat neerkomt op bijna de helft van alle nieuwe auto’s. Deze trend kan tegen 2030 een besparing van zes miljoen vaten olie per dag opleveren. Daarnaast zorgt het toegenomen thuiswerken, tegenwoordig een normaal verschijnsel sinds de coronapandemie, voor een extra besparing van een miljoen vaten olie per dag. Ook auto’s worden steeds energiezuiniger, wat de vraag naar olie verder zal doen afnemen.
Naast de transportsector zien we ook veranderingen in energieproductie. Bijvoorbeeld Saudi-Arabië dat tegen 2030 het gebruik van ruwe olie, stookolie en gasolie in elektriciteitscentrales met een miljoen vaten per dag wil verminderen. Ze richten zich meer op binnenlands gas en hernieuwbare energiebronnen.
Hoewel in veel sectoren de vraag naar olie zal verminderen, blijft de petrochemische industrie een uitzondering. In deze sector, waar olie voor de productie van plastics gebruikt wordt, zal de vraag naar olie blijven groeien, vooral in China. Het IEA verwacht dat de CO2-uitstoot van olie tegen 2026 zijn piek zal bereiken en daarna zal afnemen. Belangrijk is dat plastics goed gerecycled worden om koolstofatomen uit deze producten niet terug in de atmosfeer te laten komen.
Regionale Verschillen en Onzekerheden
De olieconsumptie zal regionaal gezien op verschillende momenten pieken. In de Verenigde Staten wordt verwacht dat de vraag volgend jaar zal pieken en daarna zal dalen. Europa bereikte deze piek al in 2022. In China, vanwege de petrochemie, en India, voornamelijk door transport, zal de vraag blijven toenemen. Ook in de luchtvaart en scheepvaart wordt verwacht dat de vraag naar olie voorlopig zal blijven groeien.
Het IEA benadrukt dat er onzekerheden zijn in hun schattingen. Naast geopolitieke factoren zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, kunnen economische beleidsbeslissingen door centrale banken, zoals rentewijzigingen, de olievraag beïnvloeden. Ook als de groei van de markt voor elektrische voertuigen langzamer verloopt dan verwacht, kan de vraag naar olie in 2030 blijven groeien in plaats van dalen.