In de supermarkt zijn verpakkingen de laatste jaren niet alleen gekrompen; fabrikanten spelen nog een andere kaart. Volgens de Consumentenbond worden recepturen aangepast, terwijl jij hetzelfde of zelfs meer betaalt. Logisch dat dat veel ergernis oplevert.

Formaat en receptuur op de schop
De Consumentenbond nam 600 producten onder de loep en vergeleek die met de versie van vijf jaar geleden. Bij een kwart bleek de samenstelling veranderd.
Soms gaat het om kleine tweaks in het recept, maar er zijn ook flinke ingrepen. Zo bestond de lekkerbek van Albert Heijn vijf jaar terug nog voor 66 procent uit vis; inmiddels is dat nog maar iets boven de helft.
Bij Plus zie je hetzelfde patroon. Hun bosvruchtensiroop bevatte ooit 19 procent bosvruchten, nu is dat teruggeschroefd naar 6 procent.
Prijs blijft gelijk of gaat omhoog
Je ziet dit vaak bij huismerken, maar ook grote A-merken doen mee. Neem Bertolli vloeibaar: daar zat vroeger 20 procent olijfolie in, tegenwoordig nog maar 7 procent. Je zou denken dat de prijs dan daalt, maar nee: die blijft staan of stijgt zelfs. Dat voelt ronduit vreemd.
Albert Heijn zegt dat de lekkerbek juist lekkerder is geworden ondanks (of dankzij) minder vis, omdat het paneermeel de smaak zou dragen. Klinkt dat voor jou ook wat onlogisch?
Plus verdedigt de wijziging in siroop door te stellen dat mensen vooral het aroma proeven, waardoor minder bosvrucht in het product geen probleem zou zijn.

Wantrouwen richting supermarkten
De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in supermarkten en fabrikanten. Hoewel die zeggen dat de kwaliteit niet achteruitgaat, ziet de bond dat anders. Volgens Joyce Donat zou een echte verbetering groot op de verpakking worden uitgelicht, en dat gebeurt nu niet.
Ja, de ingrediƫntenlijst staat op het etiket, maar jij weet meestal niet meer hoe het product jaren geleden was samengesteld. Zo word je ongemerkt toch een beetje om de tuin geleid. En dat terwijl steeds meer huishoudens het financieel lastig hebben. Supermarkten en producenten besparen op dure grondstoffen, terwijl de prijs nauwelijks mee beweegt.
Fabrikanten snijden in kostbare ingrediƫnten zonder de kassabon te verlagen, en dat zorgt logischerwijs voor frustratie bij consumenten.



