Supermarktverpakkingen zijn de laatste jaren niet alleen kleiner geworden, maar fabrikanten hebben nog een ander slimmigheidje bedacht. Volgens de Consumentenbond zien we dat de samenstelling van producten wordt aangepast, waarbij de klant hetzelfde of zelfs meer moet betalen. Dit veroorzaakt veel onrust.
Veranderende samenstellingen en verpakkingen
De Consumentenbond heeft 600 producten onder de loep genomen en deze vergeleken met hoe ze er vijf jaar geleden uitzagen. Bij een kwart van de producten was de samenstelling aangepast.
Vaak gaat het om kleine veranderingen in het recept, maar soms zijn de aanpassingen behoorlijk ingrijpend. Zo zat er in de lekkerbekjes van Albert Heijn vijf jaar terug nog 66 procent vis, nu is dat iets meer dan de helft.
Bij Plus gebeurde hetzelfde. Het aandeel bosvruchten in de siroop was vroeger 19 procent, nu is dat nog maar 6 procent.
Prijzen stijgen onverminderd
Hoewel je zou denken dat alleen huismerken dit doen, zie je dezelfde trend bij bekende A-merken. Neem Bertolli vloeibaar; dit bevatte ooit 20 procent olijfolie, maar dat is verminderd tot 7 procent. Je verwacht misschien dat de prijs daalt als de kwaliteit minder wordt, maar dat is dus niet zo. De prijzen blijven gelijk of stijgen zelfs. Dat is toch bizar?
Albert Heijn zegt dat hun lekkerbekjes beter smaken met minder vis erin. Ze beweren dat het paneermeel juist de smaakmaker is. Klinkt dat geloofwaardig voor jou?
Plus geeft ook hun redenen voor de veranderingen. Ze zeggen dat mensen vooral de smaak van de bosvruchtensiroop waarderen, waardoor een lager bosvruchtgehalte geen probleem zou zijn.
Vertrouwen in supermarkten onder druk
De Consumentenbond heeft weinig vertrouwen in supermarkten en fabrikanten. Ondanks dat supermarkten zeggen dat de kwaliteit niet minder wordt door deze veranderingen, is de Consumentenbond het daar niet mee eens. “Als een product echt beter is geworden, zou dat groot op de verpakking moeten staan. Maar dat gebeurt niet,” stelt Joyce Donat.
Hoewel supermarkten de samenstelling wel op het etiket zetten, weten klanten niet meer hoe het product vijf jaar terug werd gemaakt. Zo worden we weer eens misleid. En dit allemaal terwijl gezinnen vaak moeite hebben om financieel rond te komen. Supermarkten kiezen voor meer winst door te besparen op dure ingrediënten zonder prijsverlagingen.
Dit alles zorgt voor nogal wat frustratie bij de consument.