Rozemarijn, 34 jaar, geniet samen met haar partner Pieter-Paul, die 36 jaar is, enorm van alles wat met lekker eten te maken heeft. Ze kiezen vaak voor restaurants in de Michelin-gids, omdat ze daar zeker weten dat het eten top is. “Onze dochters van 3 en 5 blijven dan bij de oppas. Ze zouden het niet leuk vinden om een uitgebreid diner van zeven gangen te meemaken met bijbehorende wijnen. Het is voor ons ook een perfecte kans om samen van wat quality time te genieten,” vertelt Rozemarijn.
Terwijl de meiden met de oppas pizza eten, genieten Rozemarijn en Pieter-Paul van een avond vol heerlijke gerechten en fijne gesprekken. Voor Rozemarijn werkt dit heel goed. “De kinderen vermaken zich uitstekend met de oppas, en wij kunnen even ontsnappen aan alle dagelijkse beslommeringen.”
Toch willen ze het plezier van goed eten niet helemaal voor hun kinderen verborgen houden. Daarom nemen ze hun dochters af en toe mee voor een lunch of een korter diner, waarbij ze kiezen voor een makkelijke maaltijd van twee gangen. De meisjes eten gezellig mee, en volgens Rozemarijn gedragen ze zich meestal keurig in het restaurant. Ze krijgen vaak complimentjes van andere gasten, wat de ouders best trots maakt.
Onverwachte momenten in restaurants
Soms verloopt zo’n etentje niet helemaal zoals verwacht. Rozemarijn herinnert zich een keer dat ze in een eetcafé waren en hun oudste dochter meteen aangaf dat ze het er niet leuk vond. De ouders schaamden zich, maar dankzij een aardige serveerster die Fristi en kleurplaten aanbood, werd de situatie gered.
Daarnaast zijn er momenten dat niet de kinderen, maar juist de atmosfeer in het restaurant voor ongemak zorgt. Tijdens een bezoek aan een kleine bistro, waar ze speelgoed en een iPad mee hadden genomen, vielen er meteen afkeurende blikken van andere gasten. Ook het personeel was minder enthousiast, vooral toen ze vroegen om simpele gerechten voor de kinderen en dit verzoek werd afgewezen.
De avond liep uit de hand toen de dochters onrustig werden en begonnen te schreeuwen. Zelfs toen ze om een simpele portie friet vroegen, bleef het personeel weigeren. Tot hun verbazing werd hun verzocht het restaurant te verlaten na klachten van andere klanten.
De dag erna nam de eigenaar van het restaurant contact op met Rozemarijn en bood zijn excuses aan voor wat er gebeurde. Als goedmakertje ontvingen ze hun geld terug én een nieuw diner voor twee.
Deze ervaring heeft Rozemarijn aan het denken gezet over hoe ze in de toekomst beter kunnen omgaan met uit eten gaan met hun kinderen. Ze realiseert zich nu meer hoe belangrijk het is om de juiste balans te vinden tussen de kinderen meenemen en de regels van het restaurant respecteren.