Dit zijn de slimme trucs waarmee supermarkten je misleiden

De prijzen gaan omhoog

Deze veranderingen zijn vooral te zien bij huismerken, maar bekende A-merken doen net zo goed mee. Neem bijvoorbeeld Bertolli vloeibaar, dat ooit 20 procent olijfolie bevatte, maar nu nog maar 7 procent. Je zou verwachten dat de prijs dan lager zou zijn omdat de kwaliteit afneemt, maar helaas. De prijzen zijn gelijk gebleven of zelfs gestegen. Het is zowel schokkend als bizar.

Albert Heijn beweert dat hun lekkerbekjes beter smaken nu er minder vis in zit. Ze zeggen dat het paneermeel juist de smaakmaker is. Dat klinkt toch ongelofelijk?

Ook Plus heeft een uitleg voor hun wijzigingen. Ze beweren dat mensen vooral de smaak van de bosvruchtensiroop waarderen en dat dus de verlaging van het bosvruchtgehalte prima is.

Vertrouwen in supermarkten

De Consumentenbond is kritisch over supermarkten en fabrikanten. Hoewel supermarkten zeggen dat de kwaliteit niet achteruit gaat door deze veranderingen, is volgens hen het tegenovergestelde waar. “Als een product echt verbeterd was, zou dat groot op de verpakking staan. Dat is nu niet het geval,” zegt Joyce Donat.

Supermarkten vermelden de samenstelling wel op het etiket, maar je weet vaak niet meer hoe het product vijf jaar geleden was samengesteld. En zo worden we weer eens bedrogen. Dit gebeurt terwijl steeds meer gezinnen het financieel lastig hebben. Supermarkten doen dit simpelweg voor een hogere winst. Ze besparen op dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft.

Fabrikanten snijden in de dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft. Dit leidt tot veel frustratie bij de consument.