Zo veel gaat het statiegeld op flessen binnenkort kosten!

Bedrijven Zorgen Zich Over Statiegeldverhoging

Bedrijven die kleine flesjes en blikjes verkopen zijn niet blij met het idee om het statiegeld te verhogen. Ze denken namelijk dat een hoger statiegeld niet veel effect zal hebben op het gedrag van consumenten; mensen gaan niet ineens vaker hun lege flesjes en blikjes inleveren. Deze bedrijven zijn aangesloten bij de organisatie Verpact en voelen de druk van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om betere resultaten te behalen bij het inzamelen van verpakkingen. Het doel is om 90 procent van de flesjes en blikjes terug te krijgen, maar dat lijkt nog ver weg.

Als we de cijfers van 2023 bekijken, zien we dat slechts 71 procent van de kleine flesjes en blikjes werd teruggebracht. Verpact verwacht dat dit percentage in 2024 toeneemt naar 78 procent, maar dat is nog ver van de gewenste 90 procent. Daarom verhoogt de ILT de druk en dreigt met boetes voor bedrijven die niet verbeteren. Daarnaast heeft Verpact de opdracht gekregen om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een eventuele verhoging van het statiegeld.

Het Effect van Een Hoger Statiegeld

Uit een onderzoek van het adviesbureau PwC blijkt dat het verhogen van het statiegeld weinig invloed heeft op het aantal ingeleverde verpakkingen. Zelfs bij een verhoging van 15 naar 25 cent zou het inzamelpercentage slechts met 1 procentpunt stijgen. Zelfs bij een forse verhoging, zoals 50 cent voor kleine flesjes en 1 euro voor grote flessen, zou het percentage met maximaal 4 procentpunten toenemen.

Verpact stelt dat de kleine verbetering van het inleverpercentage niet opweegt tegen de hoge kosten en andere nadelen, zoals afvalbakken die kunnen beschadigen. De organisatie verwijst ook naar internationale voorbeelden waaruit blijkt dat de 90 procent-doelstelling bereikbaar is zonder een flinke verhoging van het statiegeld.

Andere Oplossingen: Meer Inleverpunten

In plaats van het statiegeld te verhogen, pleit Verpact voor meer inlevermogelijkheden. De ILT had al eerder aangegeven dat er tegen 2027 in totaal 5.400 extra innamepunten moeten komen om consumenten te stimuleren om hun lege verpakkingen te retourneren. Toch bleek afgelopen zomer dat veel winkels niet staan te springen om deze extra innamepunten te introduceren.

Verpact zegt dat meer innamepunten een effectievere manier zijn dan het verhogen van het statiegeld. Op deze manier zouden consumenten gemakkelijker hun verpakkingen kunnen inleveren, wat zou helpen om de inzameldoelen te behalen.

Evaluatie en Toekomst

De ILT is momenteel bezig met het beoordelen van de resultaten en aanbevelingen van Verpact. Het is nog onduidelijk welke maatregelen er genomen zullen worden, omdat er nog geen besluiten zijn genomen. Een woordvoerder van de inspectie zei daarover: “We zijn nog bezig met het analyseren van de resultaten.”

Hoewel de discussie over een eventuele verhoging van het statiegeld nog gaande is, blijft het een uitdaging om de inzameldoelen te behalen. Of de voorgestelde aanpak, zoals extra inleverpunten, succesvol zal zijn, is van invloed op de toekomst van het statiegeldsysteem. Ondertussen moeten bedrijven stappen zetten naar duurzamere afvalverwerking.