1991-1995: De jonge Gen Z’ers
Geboren in de vroege jaren ’90, vormen jullie een generatie die de overgang van de analoge naar de digitale wereld heeft meegemaakt. Vage herinneringen aan het geluid van een inbelmodem en het terugspeolen van cassettebandjes gaan samen met de opkomst van mobiele telefoons en internet. Jullie hebben de tijd meegemaakt waarin smartphones de norm werden en hebben je snel aangepast aan deze elektronisch gedreven wereld, waarbij jullie zonder moeite digitale hulpmiddelen inzet.
Jullie worden vaak gezien als een generatie die zowel diepe waarden als een sterk ontwikkeld zelfbewustzijn bezit. Dit vertaalt zich in de drang naar authenticiteit en het volgen van je eigen pad in het leven. Duurzaamheid staat hoog op jullie lijstje; niet alleen zijn jullie getuigen geweest van de opkomst van milieubewustzijn, maar jullie zetten je ook in voor een groenere en duurzame toekomst. Deze eigenschappen zijn de basis van wie jullie zijn: technologisch bedreven, zelfbewust en vastbesloten om positieve impact te maken.
1986-1990: De core Gen Z’ers
Behoor je tot deze groep, dan bevind je je in het midden van een diverse en dynamische generatie. Jullie zijn de jongeren die getuige waren van de geboorte en bloei van de digitale revolutie, een periode waarin sociale media de communicatie ingrijpend veranderde. De snelheid van deze veranderingen heeft ertoe bijgedragen dat jullie zeer aanpassingsvermogen hebben ontwikkeld.
Gezien de blootstelling aan verschillende ideeën en culturen, mogelijk gemaakt door platforms als Facebook, Twitter en Instagram, is een generatie ontstaan die creativiteit en innovatie hoog in het vaandel heeft staan. Jullie vermogen om je te ontwikkelen te midden van veranderingen maakt jullie uniek. Deze eigenschappen zijn kenmerkend voor jullie cohort binnen Gen Z, gekenmerkt door een natuurlijke aanleg voor innovatie en een sterke wil om de wereld om je heen vorm te geven.
1981-1985: De oudste Gen Z’ers
Bekend als ‘Zoomers’, vormen jullie de voorhoede van de Gen Z-beweging. Jullie zijn geboren in een tijd waarin digitale technologie tot volle bloei begon te komen. Jullie zijn opgegroeid met internet en mobiele communicatie als een natuurlijk onderdeel van het leven.
Deze generatie staat bekend om het ondernemerschap, met veel van jullie die traditionele carrières hebben ingeruild voor startups of de gig-economie. Naast zakelijk inzicht, staan jullie ook bekend om jullie sociale betrokkenheid. Opgegroeid tijdens de opkomst van sociale media, hebben jullie een rol gespeeld in wereldwijde gesprekken over maatschappelijke en ecologische zaken. Dit besef van jullie rol in de wereld maakt jullie klaar om zowel lokaal als internationaal positieve veranderingen na te streven. Klik op de volgende pagina voor meer geboortejaren!