Volkswagen en Audi verrassen: benzineauto’s blijven langer in productie

Volkswagen en Audi leggen hun plannen voor elektrische auto’s opnieuw op de weegschaal. De merken zouden overwegen benzine- en dieselvarianten langer aan te bieden dan oorspronkelijk gepland.

Koers mogelijk aangepast

Een paar jaar terug maakten zowel Volkswagen als Audi bekend dat ze in Europa uiterlijk rond 2033 zouden stoppen met de productie van auto’s op benzine of diesel. Audi deed die toezegging als eerste; in 2022 kwam Volkswagen met een vergelijkbare belofte.

Dat tijdschema staat nu ter discussie. Volgens het Duitse zakenblad Handelsblatt bekijken de merken hun aanpak opnieuw. De verkoop van elektrische voertuigen blijft achter bij de verwachtingen, waardoor meerdere fabrikanten hun plannen voorlopig wat afzwakken.

Besluit volgt snel

Binnen enkele weken willen de Duitse merken de knoop doorhakken over de toekomst van hun modellen met verbrandingsmotor. Een optie is om bestaande benzine- en dieselauto’s nog wat langer mee te laten gaan via een facelift of technische update.

EU-regels blijven doorslaggevend

Ook als de koers wijzigt, vormen de Europese regels het kader. Vanaf 2035 mogen in de EU in principe alleen nog nieuwe auto’s verkocht worden die geen CO₂ uitstoten. De klassieke verbrandingsmotor is dan niet meer toegestaan, tenzij de auto volledig op synthetische brandstoffen draait.

Mogelijkheden voor synthetische brandstoffen

Vooral Audi ziet nog kansen in e-fuels, oftewel synthetische brandstoffen. Die kunnen zonder fossiele grondstoffen worden gemaakt, maar zijn momenteel duur. Daardoor lijkt deze route vooral haalbaar voor duurdere, meer exclusieve modellen.

Kort gezegd: beide merken mikten eerder op een volledig elektrische line-up, maar door tegenvallende verkoopcijfers, hoge kosten en veranderende randvoorwaarden zie je de verbrandingsmotor bij Volkswagen en Audi voorlopig nog niet uit de showrooms verdwijnen.