Veiligheidscrisis: topinstallateur trekt stekker uit Amsterdam — wat betekent dit voor klanten?

Voor heel wat Amsterdammers wordt het binnenkort een stuk lastiger om nog een monteur aan huis te krijgen. Feenstra, de grootste installateur voor thuis in Nederland, neemt geen nieuwe klanten meer aan in het centrum van Amsterdam.

Volgens het bedrijf zijn de knelpunten zo opgelopen dat monteurs soms niet meer op tijd bij je adres kunnen komen.

Feenstra grijpt in

Die keuze komt niet uit de lucht vallen. Feenstra zegt de afgelopen jaren van alles te hebben geprobeerd om in de binnenstad te kunnen blijven werken.

Er is getest met bakfietsen, elektrische voertuigen en zelfs tuktuks. Toch concluderen ze dat de steeds strengere verkeersregels het simpelweg niet meer werkbaar maken.

“Er ligt een hele stapel gemeentelijke obstakels op ons pad,” zegt een woordvoerder.

Monteurs doen er steeds langer over

Afsluitingen, autoluwe zones, verplichte omwegen en te weinig parkeerplekken zorgen volgens Feenstra voor flinke vertragingen.

Monteurs zijn geregeld veel langer onderweg dan gepland en moeten vaak zware materialen over behoorlijke afstanden sjouwen.

Daardoor lopen klussen uit en wordt het lastiger om je snel te helpen.

‘Gevaarlijke situaties liggen op de loer’

Vooral bij spoed maakt het bedrijf zich zorgen.

Bij een gaslek, cv-storing of koolmonoxidemelding telt elke minuut. Volgens Feenstra kan het autoluwe beleid ervoor zorgen dat monteurs niet snel genoeg ter plekke zijn.

Het bedrijf waarschuwt zelfs voor onveilige situaties.

“Die verantwoordelijkheid willen én kunnen we niet dragen,” laat Feenstra weten.

Politieke discussie zwelt aan

Het besluit van de installateur wakkert nu een politieke discussie aan in Amsterdam.

Politici van onder meer JA21 en het CDA vrezen dat andere bedrijven zullen volgen.

Zij waarschuwen dat het verdwijnen van cruciale dienstverleners uiteindelijk bewoners raakt die afhankelijk zijn van snelle hulp aan huis.

Wethouder ziet weinig problemen

Verkeerswethouder Elise Moeskops (D66) noemt het vertrek van Feenstra jammer, maar benadrukt dat er volgens haar nog genoeg alternatieven zijn.

Andere bedrijven kunnen die werkzaamheden overnemen, zegt ze.

Critici vinden dat te gemakkelijk en wijzen erop dat Feenstra vermoedelijk niet het laatste bedrijf is dat vastloopt op het Amsterdamse beleid.

Nog meer parkeerplekken verdwijnen

Intussen wil het Amsterdamse stadsbestuur de komende jaren opnieuw duizenden parkeerplaatsen schrappen.

Ook staat de sluiting van de parkeergarage bij de Bijenkorf gepland.

Tegenstanders vrezen dat hierdoor nog meer ondernemers, leveranciers en dienstverleners het centrum gaan mijden.

Bij veel bewoners rijst daardoor een prangende vraag: wat als straks ook andere essentiële bedrijven Amsterdam de rug toekeren?

Blijf op de hoogte via kijknieuws.nl.