Stijgende brandstofkosten: extra belasting van maximaal 45 cent per liter in Nederland

Rijden in Nederland is al behoorlijk prijzig. De kosten voor brandstof zijn een van de hoogste in Europa, grotendeels door zware accijnzen. Daarnaast wordt er ook nog btw gevraagd over die accijnzen, wat eigenlijk neerkomt op dubbele belasting. Jammer genoeg houdt het daar niet op. Binnenkort komt er nog een extra heffing bij door een nieuw systeem uit Europa.

Wat houdt ETS2 precies in?

ETS2 staat voor het Emissions Trading System 2, dat het huidige Europese emissiehandelssysteem (ETS) uitbreidt. Waar het bestaande systeem zich vooral op de industrie richt, zal ETS2 ook het dagelijks leven beïnvloeden, zoals wonen en vervoer. Als je in Nederland woont en een auto hebt, zul je dus onvermijdelijk hogere kosten krijgen.

Hoe verandert dit de brandstofprijzen?

In het ETS moeten bedrijven betalen voor hun CO₂-uitstoot door emissierechten te kopen. ETS2 gaat dit systeem uitbreiden naar producten voor consumenten, zoals brandstof. Er wordt ingeschat dat dit een prijsstijging zal geven van ongeveer 10 cent per liter benzine en 12 cent per liter diesel.

Maar energieplatform 1komma5 geeft aan dat deze verhoging nog wel eens veel hoger kan zijn. Als de CO₂-prijs ongunstig is, kunnen de kosten stijgen tot 45 cent voor benzine en 52 cent voor diesel per liter. Voor automobilisten die jaarlijks zo’n 20.000 kilometer rijden, kan dit resulteren in meer dan 600 euro aan extra jaarlijkse uitgaven.

Waarom wordt deze maatregel toegepast?

De Europese Unie streeft naar het behalen van haar klimaatdoelen, wat forse investeringen vraagt. ETS2 is bedoeld om de vervuilers te laten betalen: degenen die aan de uitstoot van broeikasgassen bijdragen, moeten daarvoor financieel boeten. Tegelijk wordt de steun voor elektrische auto’s geleidelijk afgebouwd. De bedoeling is dat voertuigen op fossiele brandstoffen duurder worden, zodat elektrisch rijden vanzelf aantrekkelijker wordt.

Extra stijging in Nederland

In Nederland is er nog een extra factor: momenteel heb je een tijdelijke korting op de accijnzen van brandstof. Wanneer deze korting verdwijnt – wat waarschijnlijk is – zal de prijs nog eens ongeveer 25 cent per liter hoger worden. Samen met de ETS2-heffingen kan de prijsstijging in totaal wel oplopen tot meer dan 70 cent per liter. Dat is een flinke klap voor de Nederlandse automobilisten.

(Bron artikel: topgear)