Haven deels lamgelegd door grote blokkade
Gisteren lag een flink stuk van de Rotterdamse haven uren op zijn gat door een grootschalige actie van de groep Geef Tegengas. Demonstranten zetten met spandoeken, tonnen en houten bouwwerken de toegangen naar de terminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals dicht. Het effect was meteen zichtbaar: binnen no-time stond er een lange file van vrachtwagens en viel het logistieke verkeer op de Maasvlakte vrijwel volledig stil.
Waarom deze bedrijven in het vizier?
De actie was onderdeel van een internationale protestdag tegen grote logistieke partijen die volgens de groep betrokken zijn bij wapenleveringen aan Israël. RWG werd bewust uitgekozen, omdat activisten stellen dat via die terminal containers met militair materieel richting het Midden-Oosten gaan. Het gaat om claims van de actievoerders; de genoemde bedrijven hebben dit niet publiek bevestigd.
Sfeer slaat om tussen truckers en actievoerders
Op de Tweede Maasvlakte sloeg de stemming snel om. Sommige chauffeurs hadden begrip voor het doel van de actie, maar door de oplopende wachttijden kookte bij anderen de woede. Op beelden zie je dat een paar truckers uithalen naar demonstranten, spandoeken lostrekken en zelfs proberen met hun vrachtwagen door een blokkade te drukken. Omstanders gaven aan dat meerdere activisten zijn mishandeld voordat de politie arriveerde.
Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas werd een kleine groep chauffeurs agressief en raakten voertuigen van actievoerders beschadigd. De organisatie zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: het moest een vreedzame actie zijn, aldus de woordvoerder, maar “niet iedereen wil luisteren.”
Vastgeklonken en omhoog
Rond half elf waren er naar schatting zo’n honderd demonstranten. Ze ketenden zich aan elkaar vast en zetten de weg dicht met houten constructies en vaten, waardoor weghalen niet eenvoudig was. Palestijnse vlaggen waren duidelijk zichtbaar en aan hekken hingen spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide”. Een paar activisten klommen zelfs in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen nodig maakte. Onder toezicht van de politie haalden havenmedewerkers hen later naar beneden.
Urenlange stilstand en oplopende irritatie
Het vrachtverkeer kwam volledig vast te staan. Tientallen trucks stonden langdurig stil, met groeiende frustratie bij chauffeurs en planners. Sommigen mopperden dat hun hele dagplanning in duigen lag en dat ze gewoon hun werk wilden doen. Anderen snapten de boodschap, maar vonden de blokkade geen goede methode. De politie was met meerdere eenheden aanwezig en probeerde rond het middaguur de situatie stap voor stap te ontmantelen. Door de kettingen en houten constructies duurde het tot ver in de middag voordat de meeste blokkades weg waren.
Protestgolf in Nederland en daarbuiten
De blokkades op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. Door heel Europa legden activisten die dag spoorlijnen, havens en distributiecentra stil die volgens hen gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor richting de haven bezet door honderden demonstranten, waardoor het treinverkeer tijdelijk stillag. Daar greep de politie sneller en harder in: actievoerders werden van het spoor gehaald en per bus weggevoerd.
Politie: demonstreren mag, maar veiligheid staat voorop
Aan het einde van de middag leek de rust iets terug te keren, al bleef de spanning merkbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat demonstreren mag, zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Volgens de politie zorgen dit soort blokkades voor risicovolle situaties op de weg en bij terminals.
Politieke reacties en geluid uit het havenbedrijf
Uit de politiek kwamen uiteenlopende reacties. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het demonstratierecht en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexporten. VVD en PVV noemden de blokkade onaanvaardbaar en gevaarlijk. Het Havenbedrijf liet weten dat het internationale vrachtverkeer zwaar hinder ondervond en dat wordt bekeken hoe vergelijkbare acties in de toekomst sneller kunnen worden beëindigd. De economische schade zou fors zijn.
Online debat en felle reacties uit de sector
Op sociale media barstte de discussie los. De hashtag #GeefTegengas ging uren rond. Een deel van het publiek prees de activisten om hun lef; anderen vonden dat dit soort acties de verkeerde mensen raakt. Vanuit de transportsector en agrarische hoek klonken harde woorden: er werd opgeroepen tot stevig optreden en het uitdelen van boetes voor blokkades, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.
Wat volgt?
Geef Tegengas zegt door te gaan zolang er volgens hen via Nederlandse havens wapentransporten plaatsvinden. De groep roept bedrijven als Maersk, RWG en APM op “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Ondertussen blijft de vraag spelen waar de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en onveilig protest. De komende tijd moet blijken of dit een enkel signaal was of het begin van een langere reeks acties.