Maarten vindt kerst pure commercie: “Het gaat alleen om geld en cadeaus”

Maarten ziet de feestdagen alweer naderen, maar in plaats van enthousiast te worden, raakt hij geïrriteerd door alles wat er met kerst gepaard gaat. Voor hem is het duidelijk: kerst gaat al lang niet meer over gezellig samenzijn of het vieren van de kerstgedachte. Nee, alles draait om geld en spullen, en elk jaar neemt die druk alleen maar toe.

De kerstgedachte is verloren gegaan

Maarten vindt dat de oorspronkelijke kerstgedachte volledig verloren is. Kerst zou eigenlijk moeten draaien om samen zijn, dankbaarheid tonen en stilstaan bij het afgelopen jaar. Maar wat hij nu ziet, is het tegenovergestelde. Iedereen lijkt alleen maar bezig met het kopen van cadeaus en het regelen van luxe diners. Voor Maarten is de gezelligheid en warmte vervangen door een commerciële storm van koopgedrag.

Overal advertenties en kortingen

In de weken voor kerst kan Maarten bijna nergens heen zonder zich overweldigd te voelen door advertenties en kortingen. Winkelstraten hangen vol borden die je aansporen om vooral “nu te kopen” of “groots uit te pakken”. Online ziet hij oneindig veel advertenties voor de nieuwste snufjes en “kerstaanbiedingen”. Zelfs in de supermarkt wordt hij eraan herinnerd door speciale kerstproducten. Maarten voelt zich alsof hij geen keuze heeft om níet mee te doen.

De druk van cadeaus en grote diners

Elk jaar voelt Maarten de druk om dure cadeaus te kopen en een groot diner te organiseren. Hij merkt dat er van hem verwacht wordt dat hij alles uit de kast trekt, of het nu gaat om cadeaus voor familie en vrienden of een uitgebreid kerstdiner. Maar hij ziet het niet zitten om honderden euro’s uit te geven aan dingen die misschien niet eens nodig zijn. Het is echter lastig om aan die verwachtingen te ontkomen, omdat het voelt alsof hij iedereen teleurstelt als hij daar niet aan voldoet.

Luxe kerstcompetitie

Maarten merkt helaas dat kerst in zijn omgeving vaak eindigt in een soort competitie. Iedereen probeert elkaar te overtreffen met nog duurder cadeaus, nog luxere maaltijden en de mooiste versieringen. Het is niet meer een kwestie van gezelligheid, maar wie het indrukwekkendste feest kan organiseren. Vrienden praten vol trots over hoeveel geld ze hebben gespendeerd aan decoraties en cadeaus. Maarten vraagt zich af of ze zelf nog wel weten waarom ze kerst vieren. Voor hem is het net een wedstrijd geworden, en dat bevalt hem helemaal niet.

Heeft kerst nog betekenis zonder koopgedrag?

Maarten vraagt zich af of mensen nog echt van de feestdagen kunnen genieten zonder de focus op kopen en uitgeven. Hij mist de eenvoud van kerst, waar het meer draaide om tijd doorbrengen met dierbaren dan om cadeaus en luxe. Kan kerst nog betekenisvol zijn zonder alle drukte en commercie? Hoe bereik je dat in een wereld die je constant vertelt dat je vooral veel moet kopen?

Wat denk jij?

Wat vind jij? Voel je ook de druk om met kerst steeds meer uit te geven en groot uit te pakken? Of is kerst voor jou nog steeds een moment van bezinning en warmte? Hoe ga jij om met de verwachtingen die bij de feestdagen komen kijken? Deel je gedachten en laten we samen nadenken over hoe we kerst kunnen vieren op een manier die echt betekenis heeft, zonder de nadruk op geld en spullen.