Juf schrijft kwetsende opmerkingen op rekentoets: ouders in shock!

Een leraar moet altijd proberen om leerlingen te steunen en te begeleiden, wat er ook gebeurt. Iedereen heeft immers zijn eigen unieke talenten en kwaliteiten. Als kritiek te hard is, kan dat het zelfvertrouwen van een kind behoorlijk ondermijnen. Je zou denken dat iemand die met kinderen werkt, zich hiervan bewust is, maar dat is helaas niet altijd het geval.

Een vader deelde op social media zijn zorgen over de werkwijze van de leerkracht van zijn zoon. Het bericht kreeg veel bijval. Zijn zoon, Kamdyn Piland, had een rekentoets teruggekregen met de opmerking ‘volkomen waardeloos’ erop geschreven door de leraar. De toets bevatte ook de notities dat Kamdyn in 3 minuten slechts 13 vragen had beantwoord, met daarnaast de opmerking ’triest’ en een droevig gezichtje.

Vader Chris ging in gesprek met de leerkracht over de ongepaste opmerking en vroeg hoe dat zijn zoon zou helpen. De leerkracht zou hebben geantwoord: “Het spijt me dat je het zo ervaart.” Gezien Chris het gevoel had dat hij niet serieus werd genomen, deelde hij zijn verhaal op Facebook. Hij was verbijsterd en vond het onacceptabel dat er zulke opmerkingen tegen een kind werden gemaakt. Kamdyn deelde zijn ervaring met Fox56 News, zeggende: “Ik was heel verdrietig en boos. Het was echt gemeen.”

Reacties en Impact van een Viraal Incident

Het verhaal van Chris werd snel opgepikt en velen gaven hun mening. Een petitie om de lerares te laten ontslaan werd door meer dan 20.000 mensen getekend. Tegelijkertijd ging er een andere petitie rond die vond dat de lerares wel fout zat, maar dat ze niet ontslagen moest worden; deze had iets meer dan 1.000 handtekeningen.

Chris laat inmiddels weten dat hij niet weet welke maatregelen de school genomen heeft, maar Kamdyn zit nu in een andere klas. “Hopelijk wordt het nu serieus aangepakt en voorkomt het dat anderen in dezelfde situatie terechtkomen,” vertelde hij aan Fox56 News.

De discussie die blijft ontstaat is of leraren zulke uitlatingen op toetsen van een 7-jarige mogen maken. Het incident roept belangrijke vragen op over wat wel en niet kan in het onderwijs en onderstreept hoe belangrijk het is leerlingen met respect en geduld te benaderen.