Je ziet een bruidspaar op je scherm. Maar niet in een kerk of op de dansvloer; ze staan in een tv-studio. De sfeer is ongedwongen, gezellig chaotisch en huiselijk. Een charmante presentator stelt de gebruikelijke vraag: “Wie kiest de monitor?” Daarmee start een spel waarin een van de twee een woord op een scherm ziet en het moet omschrijven zonder het woord te noemen. Er wordt gelachen, gegist en gegiecheld.
Er volgen nog meer spellen. Een rebus moet worden opgelost. Dan is er een ronde waarin de koppels de prijs van een product moeten inschatten, met zichtbaar meeleven van het publiek. Geluid van geroezemoes vult de ruimte, verraste kreten klinken wanneer het gordijn opgaat en de prijzen tevoorschijn komen – misschien een stofzuiger, een mixer, of iets speciaals zoals een weekendje weg.
Daarna zie je een panel met bekende Nederlanders die cryptische hints geven. Maar wie vertelt de waarheid en wie zit op de welbekende leugenbank? Bekende gezichten zoals Adele Bloemendaal, Gerard Cox, Patricia Paay, en misschien wel Gerrie Knetemann passeren de revue. Je wordt meegevoerd door het spel, de warmte en de gezelligheid van een show die niet alleen om competitie draaide maar ook om de sfeer.
Welk programma is dit?
Antwoord:
Dit is Wiekentkwis, de iconische spelshow van Fred Oster waarin verloofde, tinnen en zilveren echtparen het tegen elkaar opnamen in vrolijke en huiselijke spellen. De quiz werd een klassieker in de Nederlandse tv-geschiedenis. Niet vanwege het spektakel, maar door de oprechte charme en herkenbaarheid van de deelnemers: gewone mensen met echte verhalen.
Van het monitor-spel tot het prijzen raden, van de rebus tot de leugenbank – elk element bracht families samen voor de buis. En wat was er zo bijzonder aan? De prijzenkast. Als het gordijn openging, klonk er een enthousiast “Ooooooh!” uit het publiek. En na afloop kregen zelfs de familieleden in het publiek een klein aandenken mee naar huis.
Het was televisie van toen, waar oprechte warmte en menselijkheid centraal stonden. Geen glitter, geen grootse marketing – alleen spel, plezier en een goede dosis authentieke Hollandse gezelligheid.