Dordrecht wil fatbikes op plekken in de stad weren
Over fatbikes hoor je tegenwoordig overal wat. In steeds meer plaatsen klinkt de klacht dat jongeren met hoge snelheid door de straten scheuren, herrie trappen en gevaar opleveren. In Dordrecht wil de VVD-fractie nu doorpakken. Het idee: als eerste gemeente werk maken van gebieden waar je met een fatbike gewoon niet welkom bent.
“Nu is het welletjes”
Fractievoorzitter Rolin den Heijer van de Dordtse VVD zegt dat het in een paar wijken echt ontspoort. Tegen Powned vertelt hij dat bewoners jongeren zien jakkeren, spugen, ouderen omduwen en vrouwen intimideren. Op straat hoor je volgens hem één boodschap: mensen zijn er klaar mee en willen dat de gemeente ingrijpt.
Verbodsgebieden en direct bekeuren
De partij wil plekken aanwijzen waar fatbikes niet zijn toegestaan. Rijd je daar toch op zo’n dikkebandenfiets, dan moet er direct een bon uit kunnen. Sterker nog: ook als je de fatbike daar lopend meeneemt, zou je een prent kunnen krijgen, vindt de VVD. De lijn is duidelijk: regels overtreden betekent meteen gevolgen.

Meer grip voor handhavers
Volgens Den Heijer draait het erom dat boa’s en politie meer middelen krijgen. Nu staan ze volgens hem te vaak met lege handen tegenover groepen die het laten ontsporen. Met afgebakende zones en simpele regels kun je sneller optreden en ben je af van discussies op de stoep.
APV aanpassen
In de Algemene Plaatselijke Verordening staan nu al artikelen om overlast met fietsen of skateboards aan te pakken. De bedoeling is die uit te breiden zodat fatbikes er nadrukkelijk onder vallen. Feitelijk verbreed je zo de huidige bevoegdheden, maar dan specifiek voor deze populaire, snelle tweewielers.
Jongeren zien een verbod niet zitten
Lang niet iedereen staat te springen om dit soort maatregelen. Fatbike-rijders onder de jongeren vinden het oneerlijk. De meesten houden zich aan de regels, zeggen ze, en je moet niet iedereen aanpakken omdat een kleine groep het verpest. Veelgehoorde reactie: als ik niks verkeerd doe, waarom mag ik dan niet gewoon rijden?
“Groen, vlot en vooral leuk”
Je ziet ze overal: onder jongeren zijn fatbikes een hit. Een trotse eigenaar noemt ze stoer, praktisch en ook nog milieuvriendelijker dan een scooter. Volgens hem is het juist goed dat jongeren voor een fiets kiezen in plaats van een brommer. Er klinkt ook stoerdoenerij: een jongen grapt bij Powned dat je ‘gewoon harder moet gaan dan de politie’, maar houdt zijn mond zodra hem wordt gevraagd of hij wel eens is achternagezeten.
Hard ingrijpen bij de rotte appels
Er zijn ook jongeren en andere fietsers die toegeven dat er misbruik is, maar een verbod te ver vinden. Hun idee: stevig handhaven op slecht gedrag en niet de hele groep straffen. Kortom, pak de herrieschoppers aan en laat de rest rijden. Dat voelt volgens hen eerlijker én effectiever.
Landelijk debat, weinig richting
De discussie speelt breder dan Dordrecht. In Rotterdam, Den Haag, Almere en meer plaatsen klagen mensen over overlast en gevaar in het verkeer. Een duidelijke landelijke koers ontbreekt echter. De VVD in Dordrecht noemt dat gebrek aan knopen doorhakken een gemiste kans en wil niet blijven wachten op Den Haag.
Primeur in zicht voor Dordrecht
Gaat de gemeenteraad akkoord, dan heeft Dordrecht straks een primeur: officiële no-gozones voor fatbikes. Voorstanders verwachten daarmee snel meer rust en duidelijkheid. Critici zijn bang dat vooral goedwillende jongeren geraakt worden. Eén ding is zeker: de discussie over de fatbike is voorlopig nog niet voorbij.



