Laden en infrastructuur
Vorig jaar reden er meer dan 442.000 elektrische personenauto’s rond in Nederland, wat 5 procent van het totale aantal personenauto’s is. Deze auto’s worden voornamelijk opgeladen thuis of op privélocaties. Onderweg en in publieke ruimten kunnen deze auto’s gebruik maken van een openbaar laadnetwerk.
Aan het eind van vorig jaar waren er meer dan 144.000 openbare laadpunten en ruim 3.600 snelladers. Met een verhouding van één openbaar laadpunt per 3,1 elektrische auto’s loopt Nederland voorop op het gebied van laadinfrastructuur.
Ondanks deze infrastuctuur blijven kosten en laadmogelijkheden voor velen obstakels. De ANWB heeft gemeld dat de vraag naar nieuwe en zelfs tweedehands elektrische auto’s hierdoor achterblijft. Dit houdt de restwaarde van deze auto’s laag, wat op zijn beurt weer andere potentiële kopers afschrikt.
Er moeten verdere prijsdalingen en betere laadmogelijkheden komen om meer mensen te overtuigen om over te stappen op elektrisch rijden. Tot die tijd blijft de interesse gering, vooral gezien de snelle kostenstijging per kilometer en het grote verschil tussen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt. Nederland heeft een voorsprong met laadpunten, maar het doorbreken van de prijshindernis is cruciaal voor verdere groei.