Berichten over brandende accu’s van elektrische fietsen duiken steeds vaker op. De regionale brandweer in Gelderland ziet daar een duidelijke trend in. Zo vloog onlangs in een slaapkamer in Wijchen een e-bike-accu in brand terwijl die aan de lader hing. Exacte statistieken ontbreken bij de posten in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland, maar ze krijgen ten minste maandelijks meldingen van accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards die vlam vatten.
Een speciaal team buigt zich over dit soort incidenten om te achterhalen wat er misgaat. Dat blijkt vaak lastig te reconstrueren. Een woordvoerder legt uit: “Als de oorzaak op voorhand al vaststaat, dan valt zo’n zaak buiten het onderzoek. Daardoor kan het werkelijke aantal accubranden hoger liggen.” De brand in Wijchen ontstond door een accu die tijdens het opladen ontbrandde. Het zorgde voor flinke schade in huis en de bewoner liep brandwonden aan zijn handen op toen hij probeerde de brandende accu zonder bescherming naar buiten te gooien.
In een ander voorval, met Henk Smits uit dezelfde plaats, liep het ook goed mis. Hij reed op de e-bike van zijn vrouw richting zijn werk in Nijmegen toen de accu ineens ontplofte en in brand schoot. Hij beschrijft de schrik: “Voor ik het doorhad, sloegen er felle vlammen uit de accu. Geen kleine vonkjes, maar flinke vuurstralen. Wonder boven wonder kon ik nog afstappen. Mijn werkkleding was deels gesmolten en mijn broodjes waren letterlijk geroosterd.”
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid speelt dit probleem al langer, maar in 2017 kwam het minder vaak voor. Je vraagt je af: waarom lijkt het nu toe te nemen? Heeft de sterke groei in de verkoop van e-bikes in de afgelopen twee jaar ermee te maken? En zijn fietsaccu’s gevoeliger voor brand dan die in telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen denkt van wel, al kan hij het niet hardmaken. “De gebruikte cellen lijken op die in laptops, maar in een e-bike zitten er meer bij elkaar en ze moeten meer vermogen leveren, ook tijdens het laden. Dat zorgt voor extra warmte en waarschijnlijk voor een groter brandrisico.”
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) onderzoekt momenteel de veiligheid van deze accu’s. In het jaarplan staat dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft groeien. Het is een innovatieve markt, maar er zitten onbekende risico’s aan vast en er zijn incidenten met exploderende batterijen bekend. Meer onderzoek is noodzakelijk, maar over de lopende bevindingen worden nu nog geen inhoudelijke uitspraken gedaan.