Brazilië is momenteel druk bezig met de aanleg van een nieuwe snelweg die door de Amazone slingert. Deze grote infrastructuur is een voorbereiding op de komende klimaatconferentie COP30.
Dit ambitieuze project zorgt ervoor dat een flink deel van het regenwoud moet wijken. Dit roept zorgen op over de mogelijke gevolgen voor de lokale gemeenschappen en dieren in de regio.
Deskundigen zoals Silvia Sardinha uiten hun bezorgdheid over de bedreigde ecosystemen en waarschuwen dat de ontbossing schadelijk is voor de dierenpopulaties.
Voorbereidingen voor COP30 in Belém
In het kader van de voorbereidingen voor de grootste klimaattop ter wereld die dit jaar plaatsvindt in Belém, heeft Brazilië een besluit genomen om een nieuwe vierbaansweg te bouwen door de Amazone. Ironisch genoeg wordt dit project, dat bedoeld is om de toestroom van deelnemers soepeler te verwerken, gerealiseerd in een gebied dat voorheen onaangetast was.
Naast de snelwegplannen is er ook het voornemen om de luchthaven van Belém uit te breiden, met als doel de capaciteit op te schroeven naar 14 miljoen passagiers per jaar. Dit ambitieuze plan zou naar schatting 73,8 miljoen euro gaan kosten.
Naast deze infrastructuurprojecten wil de regering ook investeren in milieuvriendelijke initiatieven. Een voorbeeld hiervan is een stadspark van maar liefst 500.000 vierkante meter, met restaurants en een sportcomplex. Dit laat zien dat Brazilië probeert een evenwicht te vinden tussen economische vooruitgang en milieubescherming, hoewel de ontbossing een punt van zorg blijft.
Milieu- en sociale gevolgen
Op dit moment zijn er machines bezig met het kappen van grote stukken bos voor de snelweg. Dit stelt vragen over de impact op de inheemse gemeenschappen en dieren in de jungle. In 2021 beloofde Brazilië om illegale ontbossing tegen 2028 te stopzetten, maar deze nieuwe projecten maken het moeilijk om die belofte waar te maken.
Claudio Verequete, die in de buurt van de bouwplaats woont, heeft de nadelige effecten al ondervonden. Volgens rapportages van de BBC zijn de bomen waaruit hij açaí-bessen plukte verdwenen, wat zijn inkomen heeft doen kelderen. “Onze oogst is verloren, en we kunnen onze gezinnen niet meer onderhouden,” zegt hij.
Bedreiging voor ecosystemen
De aanleg van de snelweg heeft niet alleen nare gevolgen voor de lokale economieën, maar vormt ook een bedreiging voor de gevoelige ecosystemen van de Amazone. Volgens professor Silvia Sardinha, een expert op het gebied van wilde dieren, verdwijnen er essentiële leefgebieden en worden dierenpopulaties verdeeld. “We verliezen een cruciale plek waar we deze dieren weer kunnen vrijlaten,” legt ze uit. “Landdieren kunnen hun leef- en broedplaatsen niet meer bereiken, wat zeer zorgwekkend is.”
Dit doet denken aan de situatie van de Mashco Piro, een van de meest afgelegen inheemse stammen ter wereld. Vorige zomer moesten zij hun leefgebied in het Peruaanse Amazonegebied verlaten door de toenemende ontbossing. De bouw heeft verstrekkende effecten op de planten, dieren en de inheemse bevolking.