Moeder sluit altijd de voordeur, zelfs als iedereen thuis is: slim of overdreven?

Het blijft een onderwerp waar mensen flink van mening over verschillen: draai jij de voordeur op slot als je gewoon thuis bent? Een vrouw die anoniem wil blijven, zorgde laatst voor wat opschudding toen ze vertelde dat ze standaard de deur op slot doet, zelfs als het huis vol familie zit.

Dat zet je wel aan het denken: hoe ver ga jij om je gezin en je huis te beschermen? We draaien massaal de sleutel om zodra we de deur uitgaan, maar als je binnen bent, voelt het minder vanzelfsprekend. Op het forum Mumsnet vertelde de vrouw dat ze de deur meestal op slot doet, óók als iedereen thuis is.

“Ons huis staat in een nette wijk met weinig criminaliteit,” legde ze uit. “Toch is het door de jaren heen meerdere keren gebeurd dat iemand midden op de dag via een openstaande voordeur naar binnen liep, wat spullen graaide en weer verdween, terwijl er gewoon mensen thuis waren.”

Ze vervolgde: “Het was best beangstigend, vooral voor een oudere buurtgenoot die alleen woonde. Voor zover ik weet is het in de twaalf jaar dat we hier wonen misschien twee keer gebeurd. Ik kies liever voor zekerheid.”

Hoewel haar gezin haar wat overdreven vindt, blijft ze bij haar keuze. Haar volwassen kinderen en haar man vinden het wat veel, juist omdat de buurt veilig is. Toch zegt ze dat ze liever preventief handelt dan achteraf spijt heeft.

Toen haar verhaal rondging, kwamen er meteen reacties van andere ouders. Veel mensen steunden haar en gaven toe dat zij hun voordeur ook dichtdraaien als ze thuis zijn. Eén ouder vat het simpel samen: “Waarom zou je het inbrekers makkelijk maken om binnen te komen?”

Er waren ook genoeg mensen die zeiden dat ze de deur niet op slot doen wanneer ze thuis zijn. Desondanks waren de meeste reacties positief en in lijn met de keuze van deze moeder. Laat ons weten wat jij ervan vindt in de reacties op Facebook!