Zo duur wordt de extra Frans Timmermans-taks voor jou (en zo bereken je je kosten)

De Europese Commissie werkt stilletjes aan noodplannen om te voorkomen dat miljoenen Europeanen binnenkort te maken krijgen met fors hogere energie- en brandstofkosten. Aanleiding is een nieuwe klimaatheffing die rechtstreeks voortkomt uit de plannen van oud-Eurocommissaris Frans Timmermans.

Vanaf 2027 moeten leveranciers van gas, benzine en diesel betalen voor de CO₂ die vrijkomt door hun producten. Klinkt als iets voor grote bedrijven, maar uiteindelijk belandt de rekening gewoon bij jou als consument.

Volgens schattingen van het Nederlandse kabinet kost dit een doorsnee huishouden een paar honderd euro extra per jaar, terwijl kleine ondernemers rekening moeten houden met €450 tot meer dan €1.000 aan extra lasten.

Klimaatheffing kan prijzen de lucht in jagen

De CO₂-prijs die bedrijven straks betalen, loopt elk jaar op. Hoe kostbaarder het wordt om broeikasgassen uit te stoten, hoe duurder alles wordt wat leunt op fossiele brandstoffen: autorijden, je huis verwarmen, koken en transport.

Op papier moet dat mensen aanzetten om te verduurzamen, maar in de praktijk is de vrees groot dat vooral huishoudens met een smalle portemonnee de hardste klappen krijgen. Verschillende lidstaten waarschuwen dat een extra heffing op gas en brandstof kan uitmonden in grote onvrede – vergelijkbaar met de Franse gele hesjes-protesten.

Brussel werkt aan een noodrem

Om te voorkomen dat de energieprijzen op hol slaan, sleutelt de Europese Commissie aan een schokdemper. Die moet ingrijpen zodra de CO₂-markt te duur wordt. Een van de opties is om tijdelijk extra emissierechten in omloop te brengen, zodat de prijs kunstmatig daalt.

Het idee komt van Eurocommissaris Wopke Hoekstra, die de zorgen van lidstaten probeert te sussen. Tegelijk wil hij vasthouden aan de start in 2027, uit angst dat uitstel de geloofwaardigheid van het Europese klimaatbeleid aantast.

De kostbare nalatenschap van Frans Timmermans

De heffing is onderdeel van de Green Deal, het uitgebreide klimaatpakket dat Timmermans als Eurocommissaris introduceerde. Doel: een klimaatneutraal Europa in 2050. In de praktijk zorgt het nu voor politieke spanning en verdeeldheid.

Steeds meer landen en partijen vinden dat het groene ambities zijn doorgeslagen in regeldruk en kosten. Duitsland en Italië willen het verbod op nieuwe auto’s op fossiele brandstof vanaf 2035 terugdraaien, terwijl in het Europees Parlement een rechtse meerderheid klaarstaat om strenge milieuregels af te zwakken.

Brussel zelf schuift na de laatste verkiezingen op richting een pragmatischer, centrumrechtse lijn, met meer focus op betaalbaarheid en minder op symbolische klimaatmaatregelen.

De rekening dreigt bij jou te belanden

Hoe dit uiteindelijk uitpakt, hangt af van hoe stevig Brussel de schokdemper inzet. Duidelijk is wel dat de ‘Timmermans-taks’ een blijvende kostenpost wordt voor miljoenen Europeanen.

Als je nu al moeite hebt met de energierekening, komen daar straks extra kosten bij aan de pomp en op je gasnota. En hoewel de Commissie het “eerlijk klimaatbeleid” noemt, vragen steeds meer mensen zich af: hoe eerlijk is een transitie waarbij de gewone burger de hoogste prijs betaalt?