Wanneer je online shopt bij Nederlandse winkels, is de kans groot dat je met iDeal kunt afrekenen. Deze populaire betaalmethode is in de afgelopen tientallen jaren diep geworteld geraakt in ons betaalsysteem. Maar er staat iets nieuws te gebeuren. Binnenkort zullen we afscheid nemen van iDeal. In dit artikel ontdek je wat er aan de hand is.
In 2004 zetten ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank iDeal op de kaart als een handige en gestandaardiseerde manier van betalen. Dit was een oplossing voor de tijd waarin iedere bank z’n eigen manier van internetbankieren had.
In 2005 werd iDeal officieel opgestart en een jaar later werd Currence verantwoordelijk voor het beheer. Onlangs is iDeal overgenomen door het European Payments Initiative (EPI). Elk jaar regelt iDeal meer dan een miljard transacties.
Wat gebeurt er als iDeal verdwijnt? Lees verder…
Nu deelt Daniel van Delft, de baas van Currence, mee dat er in april een belangrijke update aankomt voor iDeal. Gebruikers kunnen dan hun eigen iDeal-profiel aanmaken om sneller te kunnen afrekenen. Verder is het plan om met dat profiel later ook gespreid of uitgesteld te kunnen betalen.
Van Delft verzekert dat het nieuwe systeem veilig zal zijn. Toch gaat iDeal binnenkort plaatsmaken voor iets nieuws. Het European Payments Initiative wil dit jaar in Frankrijk en Duitsland starten met Wero, een dienst vergelijkbaar met Tikkie. Deze zal ook overschrijvingen en achteraf betalen aanbieden, en uiteindelijk ook pinbetalingen ondersteunen.
De verandering vindt plaats zodra het Nederlandse systeem er klaar voor is. Ook al gaat iDeal verdwijnen, Van Delft belooft dat we iets beters ervoor terugkrijgen. Toch maken sommigen zich zorgen dat dit de deur opent voor de digitale euro.
Wat vind jij van deze verandering? Laat je mening achter op onze Facebook-pagina!